fredag, augusti 02, 2002

Högalidsparken.

Jag har aldrig sjungit med i ramsan "Hata, hata, hata Göteborg". Kanske till viss del för att jag är född där, men jag har heller inte tyckt att den varit något att bli speciellt upprörd över. Lite tråkig och meningslös bara. Precis som jag har tyckt att ordet hora i målvaktsramsan inte är så mycket bli upprörd över, även om jag själv skriker groda just där för att jag tycker det är roligare.

Men att nu efter de senaste händelserna fortsätta att använda hata-Göteborg-ramsan vore en enorm skymf. Ett människoliv har ändats, förvisso inte ett oskyldigt, men likväl en människa som har anhöriga som nu bär på en stor sorg.

Vi riktiga suportrar måste nu visa var vi står. Hat och våldsramsorna hör inte längre hemma på Råsunda. Det har dödsmisshandeln i Högalidsparken sett till. Vi kan nämligen inte sjunga dessa ramsor utan att sympatisera med de våldsdyrkare som anser att foboll och våld hör ihop. De kriminella element som utförde gärningen i parken får inte längre förknippas med AIK om klubben ska ha en stolt framtid. De måste frysas ut på alla tänkbara sätt.

Det har kommit flera förslag på hur denna utfrysning ska ske. Båda bra och dåliga, men vi kan inte förneka att AIK har ett visst ansvar för att den här gruppen förknippas med AIK. AIK har däremot inget ansvar för det som hände i parken. Stå upp för en stolt och hedersam framtid för vårt älskade AIK.

Inga kommentarer: