onsdag, juni 30, 1999

Blinddate

Min första internetdejt och tillika först blinddate någonsin, blev en minnesvärd historia. Under en av mina första kvällar på en dejtingsite på internet fick jag kontakt med en tjej som hade en musiksmak som något så när stämde med min egen. På enbart detta faktum baserade vi sedan vårt beslut att vi skulle träffas dagen efter. Vi hade enbart skickat varandra några korta meddelanden och inte bytt foton, mobilnummer eller någon annan personlig information. Jag visste hennes förnamn och att hon var lång, blond och att hon skulle ta med ”röda rosor”. Hon visste mitt förnamn och ungefär hur jag såg ut.

Jag kommer nu att berätta hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra.

SCEN 1 - Pub Anchor, Sveavägen, kl 19.00 en fredag.

Stället är ganska folktomt då det är tidigt på kvällen. Det sitter lite utspridda rockers och ölar vid borden. Inga kvinnor finns på stället förutom en äldre fetlagd brunette som står ensam vid en spelmaskin längst in i lokalen. Isidor går fram till baren som är helt öde och beställer en öl.

SCEN 2
En halvtimme senare sitter Isidor fortfarande ensam. En ung blondin gör entré och glider fram mot baren. Blondinen är iklädd ett par mycket tajta skinnbyxor och en svart topp som lämnar det mesta av mage och rygg bart. Hon är piercad i naveln och över hela ryggen har hon röda
vildrosor tatuerade. Samtliga av hankön stirrar lystet på henne och hon är mycket medveten om detta. Isidor försöker få ögonkontakt utan att lyckas.

BLONDINEN: Hej Jocke! Hur är det!
BARTENDERN: Hej! Det är lugnt än så länge. Hur gick det förra helgen egentligen? Du var ordentligt full asså. Såg inte när du gick.
BLOND: Ja, jag var skitpackad. Spydde mellan två bilar utanför och jag har ingen aning om vem som hjälpte mig hem.
BAR: Ingen lek, asså. Hoppas du tar det lite lugnare ikväll.
BLOND: Ska försöka. Du, det är ingen som har lämnat något meddelande till mig?
BAR: Nej!

Isidor, som har ställt sig upp under samtalet, ska precis säga något när blondinen vänder honom ryggen och går till damtoaletten.

SCEN 3
Blondinen kommer ut från toaletten. Isidor försöker nu desperat få ögonkontakt, men blondinen glider ut till garderoben. Isidor följer efter.

BLOND: Har det gått ut någon kille under sista halvtimmen?
GARDEROBIÄR: Nej, bara han där, som verkar vara på väg ut.

Garderobiären pekar på Isidor. Isidor ler och får ögonkontakt med blondinen. Innan Isidor hinner säga något går hon in till baren igen. Isidor tar sin jacka och lämnar stället. Halvvägs till tunnelbanan stannar han. Han vänder om och går med bestämda steg tillbaka in på puben.

SCEN 4
Blondinen sitter nu vid ett bord tillsammans med två skäggiga MC-busar. Busarna verkar uppenbart nöjda med sällskapet, samtidigt som de försöker se hårda och oberörda ut. Isidor går fram till sällskapet och lägger handen på blondinens rygg.

ISIDOR: Förlåt, är det du som är ...
BLOND: Ja?
ISIDOR: Jag är ...
BLOND: Aha, jag tyckte du såg alldeles för gammal ut.
ISIDOR: Okej, ska vi sättas oss vid ett eget bord?

MC-busarna tittar förvånat på Isidor, men blondinen följer mer Isidor till ett ledigt bord.

ISIDOR: Vill du äta?
BLOND: Ja, men bara om du betalar.
ISIDOR: Naturligtvis, det är klart.

De får menyer och beställer mat och öl.

BLOND: Så är du verkligen snut?
ISIDOR: Ja, det är säkert.
BLOND: Då kanske du har hört talas om mig? Du vet, jag finns säkert i era register.
ISIDOR: Nej, vadå?
BLOND: Vet du vem Klas Lund är?
ISIDOR: Ja, bankrånaren som bildade VAM, Vitt Ariskt Motstånd.
BLOND: Ja, han är mitt ex. Vi var tillsammans i över tre år.
ISIDOR: Okej, och du delar hans åsikter?
BLOND: Ja, vi har samma ideologi, men han har en ganska extrem syn på hur den ska genomdrivas, som jag inte delar.
ISIDOR: Jaha, men du är nazist och hatar judar och så?
BLOND: Ja, jag har aldrig träffat en jude som inte varit falsk och äcklig.
ISIDOR: Och hur är det med svarta?
BLOND: Jag hatar negrer, men judar är värst.
ISIDOR: Men vilka är okej då?
BLOND: Svenskar, skandinaver, tyskar och engelsmän.
ISIDOR: Inte sydeuropéer?
BLOND: Nej, de är orena och äckliga.
ISIDOR: Så jag som är halvungrare, är jag också oren och äcklig.
BLOND: Kanske inte, men jag skulle aldrig skaffa barn med dig tex.
ISIDOR: ...okej...vad gör du annars då?
BLOND: Jag pluggar biologi på universitetet. Jag tänkte bli rasbiolog.

SCEN 5 - Pub Anchor, kl 23.30 samma kväll.
Stället är nu knökfullt och ett liveband spelar högt, hårt och tungt. Isidor kämpar sig ut från baren med två öl. Isidor ger den ena ölen till blondinen som nu sitter i knäet på en ung man.

BLOND: Det här är Micke, vi är gamla klasskompisar och har inte setts på ett år.
ISIDOR: Hej!
MICKE: Hej!

SCEN 6 - Sveavägen utanför Pub Anchor kl 02.30.
Blondinen och Micke hoppar in i en taxi. Isidor går ensam hem genom stan.

Inga kommentarer: