fredag, april 09, 2010

AIK i HD fyller 1 år - Feedback önskas - Vinn en biljett till AIK-Växjö

AIK i HD har nu funnits i ett år. Lagom till fotbollspremiären 2009 hade jag köpt en liten pocketkamera som också kunde filma i HD, en Panasonic TZ7. Jag köpte kameran främst för den utmärkta filmfunktionen då jag strax innan hade upptäckt att jag gillade att klippa ihop små filmer. Jag filmade en snutt på premiären och lade upp den på YouTube. Klippet blev mer populärt än jag hade kunna tro, förmodligen hade vad som helst med AIK i titeln fått lika många tittare, men jag fick mersmak och bestämde mig för att kombinera mina två intressen, AIK och videofilmning.

Ett år senare är AIK i HD den svenska supporterkanal med flest prenumeranter på YouTube. Tanken med AIK i HD har aldrig varit att konkurrera med AIK Media, Fan-TV eller ens Jojjesplejs utan snarare vara ett komplement. Därför kommer du aldrig att få se några spelarintervjuer eller något som någon annan redan gör bättre. Tanken har inte heller varit att tjäna några pengar på filmerna utan AIK i HD är ett rent hobbyprojekt till gagn för AIK och AIK:are. Därför är det också fritt fram att för alla med samma syften att använda det filmade materialet eller bädda in filmerna på någon annan webbplats än AIK i HD. Ju fler som ser dem desto bättre helt enkelt.

Inför årets säsong kände jag att det var dags att ta filmandet till en ny nivå och därför tog jag kontakt med AIK för att försöka få fotoackreditering till matcherna eller någon sorts samarbete med AIK Media. Det visade sig dock vara omöjligt med fotoackreditering om man inte har pressleg. Vi hade också en liten diskussion om det här med sändningsrättigheter. Jag är fullt medveten om att TV-bolagen har betalat dyrt för att få sända matcherna, men jag tror man drar det lite långt när man jämställer sändningsrättigheter med rättigheten att också exklusivt filma på arenan. Redan idag finns ett stort antal övervakningskameror som filmar inne på arenan, ett antal poliser gör ofta det samma och det finns snart inte en åskådare som inte har en mobiltelefon som det går att filma med. Ingen av dessa begår något brott om det råkar fastna någon matchsekvens på filmen, utan det är först när man sänder ut det filmade i etern som man torde behöva sändningsrättigheter. I nuvarande avtal är det också så att AIK 24 timmar efter matcherna får rättigheterna att visa det av TV-bolagen filmade materialet. Sannolikt för att det efter direktsändningen och det första dygnets highlightssändningar finns ett begränsat kommersiellt värde kvar. Förmodligen måste man läsa det finstilta i avtalet för att veta om AIK även skulle kunna visa eget filmat material efter 24 timmar och för en lekman så är det svårt att se varför det skulle vara omöjligt. För mig personligen så hade det varit en ynnest att kunna förse AIK med just sånt eget material, helt ideellt naturligtvis, men tyvärr verkar vi inte komma längre i vår diskussion just nu.

Återstår då AIK i HD i sin nuvarande form och här skulle jag vilja ha lite feedback från er kära tittare. Vad är bra, vad är dåligt, vad vill ni se mer av, eller mindre av, vad saknar ni hos t.ex. AIK Media och Fan-TV som jag skulle kunna erbjuda istället? Den feedback jag hittills har fått har varit ganska kortfattad – ”filma klacken mer”, ”filma alla målen”, ”filma klacken mindre”, ”inga äckliga närbilder”, ”filma inte grabbar”, ”sluta filma”, ”sluta aldrig filma”, ”filma fler bortamatcher”, ”filma hockey”, "trist film", "bra film".

Om jag ska besvara kritiken så kan jag direkt säga att det inte kommer att bli mer matchsekvenser än det redan är. Vill man se hela matchen så får man spela in de sändningar som Canal+ eller TV4 har. Det finns idag inte en match som man inte kan se på TV via PPV eller på nätet via C-sports. Vill man se alla mål så kan man hitta highlights med alla mål överallt på nätet och även AIK Media lägger ibland upp dessa klipp 24 timmar efter match. AIK i HD är inte tänkt att konkurrera med dessa befintliga media. När det gäller att filma klacken mer eller mindre så tycker jag själv att filmerna börjar bli lite trista och repetitiva. Själv skulle jag här vilja blanda upp med mer närbilder då jag tycker att människor är mer intressanta än folkmassor. Det finns dock väldigt många som inte vill synas och framförallt inte med ansiktet. Detta har jag full förståelse för. Jag gillar själv inte att vara framför kameran, utan just bakom, men på en TV-sänd fotbollsmatch får man ha med i beräkningen att man kan hamna i bild. För mig är det svårt att veta vem som vill synas och vem som inte vill, vem som är grabb och vem som inte är det. Vissa vill synas som grupp, men inte som individ osv. Förslag på lösningar på detta dilemma tas gärna emot.

Nu till anledning till att du just har läst denna novell. En av dem som skickar in feedback till aikihd@gmail.com kommer att vinna en biljett till AIK – Växjö på söndag 11 april kl 16. Biljetten är på kortsidan sektion A15. Vinnaren utses helt odemokratiskt och enväldigt av mig själv. Vinnaren utses efter det flummiga kriteriet ”bästa konstruktiva kritik”. Jag uppskattar inte smicker eller brun tunga, så var inte rädd för att kritisera så länge som du också har konstruktiva idéer. Det vore roligt om vinnaren också ville ställa upp lite framför kameran. Deadline är söndag kl 09:00 och kort därefter kommer biljetten att mailas till vinnaren. Så skicka nu in din kritik och idéer till aikihd@gmail.com så ses vi på Hovet.

Inga kommentarer: