söndag, mars 21, 2010

Vilken kamera använder jag?

En av de vanligaste frågorna jag får är om vilken kamera jag använder. Jag använder en Panasonic Lumix DMC-TZ7 i nästan alla mina filmer. Undantagen är Bevara Råsunda där jag använde en Canon HF100 och träningsmatcherna från Skytteholm där jag använde en Panasonic GH1. Panasonic TZ7 är en mycket bra kamera. Fördelen med TZ7 är storleken, priset och den fantastiska zoomen. Den är något lite för stor för att bekvämt gå ner i en jeansficka om byxorna är tajta, men har du rymliga fickor så går det bra.

Kameran filmar i 720p med 25 bilder i sekunden och kvaliten framgår med all tydlighet från mina filmer. Vidvinkeln på 25 mm är mer än de flesta andra kameror och videokamror. Den fantastisk zoomen når ända upp till 300 mm och det betyder 12x zoom vilket är ganska unikt på en sån liten kamera. Det bästa priset just nu för kameran är 2693 kronor hos Pixmania. För det priset hittar du ingen bättre kamera skulle jag vilja påstå. En anledning till det billiga priset är att Panasonic har kommit ut med en ny modell som heter TZ10. Den nya kameran är nästan identisk med den gamla och något av en besvikelse. Man hade förväntat sig lite fler förbättringar. Det nya med TZ10 är att den har GPS och att bildstabiliseringen har förbättats något lite. Är man inte i stort behov att få en geotagg på sina bilder så är inte TZ10 värd pengarna då den kostar ca 1500 mer på de flesta ställen.

Vad är då problemen med TZ7? Den har som alla små kameror problem med vindljud när man filmar, trots att man använder den vindredusering som finns inbyggd. Vid filmning i starkt motljus får den problem med blänk och skimmer i bilden, samt irriterande blå lodräta linjer. Dessa linjer har ni nog sett i mina filmer, framförallt om man filmar mot solen, mot strålkastare eller bengaler. Programvalsratten är något sladdrig och kan hamna i fel läge. På nya TZ10 ska programratten vara mer stabil. Uppstartstiden kan också kännas lång ibland om man vill få med något som dyker upp snabbt. Batteritiden kan också kännas kort om man filmar mycket. Därför skulle jag rekommendera ett extra batteri.

Som sagt är kameran inte perfekt, men jag tror inte det finns något bättre just nu för det priset.

Inga kommentarer: