onsdag, mars 16, 2011

Hovet eller Globen i semin?

AIK Hockey vill flytta matcherna från Hovet till Globen under semifinalerna. I Globen kommer fler att få plats och just nu är det ett stort intresse för biljetterna. Hockeyn har naturligtvis stor glädje av att på detta sätt dra in lite extra pengar. Men är det verkligen det bästa för AIK, många hockeygnagare verkar inte tycka det.

Är själv ingen hockeygnagare utan en riktig marginalare. Ska försöka förklara hur en marginalare kan resonera.

I grunden handlar det nog om att sporten hockey inte riktigt har varit min grej. Den har verkat för primitiv och slumpmässig. Har själv aldrig spelat hockey utan bara fotboll. Jag brukar inte gå på mer än 1-2 matcher per år och det oavsett om AIK legat i toppen av Elitserien eller i div 1. Jag tror inte jag såg mer än 1 match med Salming och inte en enda med Blue Line. 1994 var jag inte en av 11 111 som såg AIK-Boden, men däremot stod jag samma år på Råsunda tillsammans med 1 634 personer och såg AIK-TFF.

I år har jag gått på två matcher, vilket brukar vara mitt snitt. Båda dessa var på Globen och efter sista så sa jag till mig själv att jag aldrig vill gå tillbaka till den där djävla skitarenan. Globen har dödat hockey en gång och är man inte väldigt försiktig så kan man göra om samma misstag. Hovet är en helt annan sak, i den arenan finns en själ och en otrolig stämning när det börjar närma sig fullsatt .

Om AIK spelar på Globen i semin så kommer jag nog stanna hemma framför TV:n. Om AIK spelar semifinalerna på Hovet kommer jag garanterat att försöka få biljett till alla matcherna. Ett fullsatt Hovet är en upplevelse och då spelar det ingen roll vad jag tycker om själva sporten.

Om jag inte lyckas få biljett till Hovet så får jag bita i det sura äpplet och det tycker jag alla andra marginalare också får göra. Var var vi under grundserien? De hockeyälskande urgnagarna har haft säsongskort och kommer garanterat att få sina biljetter. Vi andra får faktiskt rannsaka oss själva och fundera på vad som är bäst för AIK både sportsligt och ekonomiskt. Jag tror nämligen att Hovet långsiktigt är det bästa även ekonomiskt.

Inte ens ett fullsatt Globen under ett derby ger mig det där "wow, det här vill jag uppleva igen". Ett fullsatt Hovet däremot gör att man vill komma dit igen. Vet man dessutom att det är risk att biljetterna tar slut så kommer det automatiskt att dra mer folk och man kommer se till att skaffa biljett tidigt.

Om AIK Hockey nu har en ekonomisk kris och söker en kortsiktig lösning så säger jag ok, kör på Globen, men annars finns det faktiskt inga hållbara argument för den arena som en gång dödade hockeyn i Stockholm.

Inga kommentarer: