måndag, februari 28, 2011

Hur framstår AIK som klubb utifrån?

Som YouTube-gnagare måste jag bara få kommentera Sandros uttalande om hur han kollade upp klubben. I en intervju med AIK Medias Lukas Arndt så får han frågan Hur framstår AIK som klubb utifrån? Hans svar:

-När jag hörde talas om AIK så gick jag direkt in på Youtube för att se mera om klubben, och det första som slog mig var det galna trycket på läktaren. Jag såg saker jag till och med inte sett i Brasilien. Jag blev riktigt imponerad och blev väldigt sugen att åka hit och uppleva det trycket. Det är sådana saker som ger en spelare motivation. Klart det är roligt att spela match men när det är mycket personer på läktaren så ger det en otrolig energi, det värmer här i kylan att veta om att jag kan få uppleva den känslan.

Ett par reflektioner från min sida.

* Vi på läktaren spelar roll när en spelare ska välja klubb. Vi ska nog inte överskatta vår betydelse, lönekuvert och möjlighet att vinna titlar spelar troligen mycket större roll, men fansen och stämningen på läktaren finns med när en spelare bestämmer sig. Inga nyheter för de flesta, men ändå värt för klubben att aldrig glömma bort.

* En stor eloge till de som helt ideellt sitter och klipper ihop dessa filmer och lägger upp dem på YouTube. Vi kan ha hur bra stämning som helst men om vi inte visar upp den för de som inte var där så förblir det vår egen lilla hemlighet. YouTube är en marknadsföringskanal som AIK borde använda sig mer av. AIK Media finns idag i princip inte på YouTube. Man har ingen egen YouTube-kanal och man taggar inte sina klipp näg man väl lägger upp dem. Det betyder att det är nästa omöjligt att hitta ett klipp från AIK Media på YouTube.

* Om det är viktigt att synas på YouTube, så är det också viktigt att synas på ett possitivt sätt. Glöm inte bort kvalitén. Man borde tänka sig för innan man lägger upp skakiga mobilfilmer med sprakande ljud som inte kommer att imponera på någon. Ska du lägga upp något, så lägg ner lite tid och ambition i arbetet. Det tjänar AIK på.

Slutligen kommer här ett klipp som med all tydlighet visar vad jag svamlar om. HenrikssonGnaget har klippt en liten film som marknadsför AIK på YouTube. Ännu har den bara 775 visningar så hjälp till att få upp den. Kanske får det i framtiden nya spelare eller åtminstonne ny publik intresserade av AIK.

Inga kommentarer: