torsdag, oktober 07, 2010

Angående min avgång

Ett 20-tal personer här och på YouTube har frågat varför jag har avgått och jag känner att ni förtjänar ett svar. Det finns inte ett enkelt och snabbt svar då en mängd anledningar har spelat in.

Redan efter guldet 2009 så hade jag funderingar på att sluta filma. Jag hade då lagt upp en film med planinvasionen av Nya Gamla Ullevi och för detta fick jag en hel del kritik. Jag hade själv funderat länge innan jag lade upp filmen, men kommit fram till att min film inte skulle göra vare sig till eller ifrån med tanke på det enorma filmmaterial som redan fanns. Dock var det några som inte köpte detta och ifrågasatte om jag överhuvudtaget var AIK:are. Vissa uttryckte som att mina filmer hade ”äckliga närbilder” och att det kändes ”otäckt och obekvämt” att titta på dem.

Några av mina filmer har också innehållit stök på läktaren och inte heller detta har varit accepterat på alla håll. Jag har mottagit anonyma meddelanden som uppmanat mig att sluta filma ”grabbar” och att jag inte ska känna mig ”säker bakom dataskärmen”.

När försäsongen 2010 började så fortsatte jag ändå att filma, även om jag som många andra var ganska mätt efter det fantastiska 2009. Jag tog också en kontakt med AIK för att få en möjlighet att komma närmare laget med kameran och utveckla mitt filmande. Att filma från sin sittplats gör att filmerna i längden blir enformiga och tar man med sig en mer proffsig kamera så blir man snart tillsagd av vakterna att sluta filma.

AIK var dock kallsinniga till ett samarbete. Man trodde inte man hade möjlighet att ge tillstånd till att filma publikbilder. Faktum är att Charlee Mian själv trodde att AIK Media filmade utan tillstånd och i strid mot TV-avtalet. Detta har dock visat sig vara felaktigt. Tommy Theorin på SEF har förklarat att arrangören (AIK) kan ge tillstånd till att filma publikbilder på sina arrangemang. Dock får man inte filma matchbilder utan tillstånd från Kentaro. Detta vidarebefordrade jag till Mian och bad även om hjälp att få kontakt med Kentaro, men återigen så var responsen obefintlig.

När så motivationen sjönk allt mer, stämningen blev sämre och sämre på läktaren, mitt jobb och familj kändes roligare att prioritera så blev det tillslut ett enkelt beslut att följa banderollerna på Norra och avgå.

Jag går fortfarande på matcherna och det är väl inte helt otänkbart att det dyker upp en och annan film med AIK-anknytning, men räkna inte med att det kommer filmer efter alla matcher. Vill ni se fler och bättre publikfilmer från matcherna så framför detta till AIK Media och Fan TV som idag har de bästa möjligheterna att uppfylla era önskemål.

2 kommentarer:

M10 sa...

Trist att det blivit såhär men jag har full förståelse för ditt beslut med hänsyn till situationen!

Hoppas att du någon gång känner att du får tillbaka suget att filma och samt redigera för du är väldigt duktig!

Tack för alla bra filmer!

Heja Gnaget!

Anonym sa...

tycker det är dåligt att dom hota dig..nästan allt du filmar har redan filmats på tv eller av nån annan med kamera..bra att du är tillbaka någolunda iaf ;)